داروی دگزامتازون ممکن است به نفع بیمارانCOVID-19 ، مبتلا به دیابت یا با سطح آلبومین پایین نباشد

23 اکتبر 2020 - یک کشف جدید در مورد چگونگی حمل و نقل دگزامتازون در بدن، - دارویی که می تواند شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به COVID-19 شدید را افزایش دهد-، نشان داد که دیابت و سایر عوامل می توانند اثر بالقوه نجات دهنده ی آن را کاهش دهند. محققان بر اساس یافته های خود گفتند که پزشکان ممکن است نیاز به تجدید نظر در مورد دوز این دارو برای گروه های خاصی از بیماران داشته باشند.

تیمی از دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، دانشگاه کارولینای جنوبی و محققان لهستانی دریافتند که چگونه یک پروتئین در خون ما به نام آلبومین سرمی، دگزامتازون را می گیرد و آن را به جاهای مورد نیاز می برد.سطح پایین آلبومین سرم- یا تغییری که در آلبومین سرمی افراد دیابتی اتفاق می افتد- در حال حاضر به عنوان یک عامل خطر عمده برایCOVID-19  شدید در نظر گرفته می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد که دیابت یا سطح آلبومین پایین، ممکن است دریافت مزایای دگزامتازون، را برای بیماران دشوار کند. این دارو که یک کورتیکواستروئید است واکنش ایمنی بیش فعال را که منجر به مرگ در COVID-19 شدید می شود، آرام می کند.

دیابت با افزایش سطح قند خون مرتبط است، که منجر به تغییری در ساختار پروتئین آلبومین می شود که ممکن است محل اتصال دگزامتازون به آن را تغییر دهد. داروهای دیگر نیز ممکن است به دلیل محدود بودن فضای موجود در آلبومین سرم، با دگزامتازون رقابت کنند. همچنین وقتی میزان آلبومین در خون کم باشد، ظرفیت حمل محموله توسط آلبومین به طور طبیعی کاهش می یابد.

پرفسور Wladek Minor، رهبر نویسندگان این مطالعه از گروه فیزیولوژی مولکولی و فیزیک بیولوژیکی، در دانشگاه ویرجینیا گفت: در حال حاضر، ما برای موارد شدید COVID-19، درمانی در دسترس تر از دگزامتازون نداریم، اما، مانند خود COVID-19، اثربخشی داروی دگزامتازون نیز تا حدودی غیرقابل پیش بینی است. به منظور ارائه ی تصویری جامع، این تحقیق با همکاری زیست شناسان ساختاری، دانشمندان کامپیوتر و پزشکان انجام شده است. بنابراین، هر نویسنده مجبور شد که از محدوده ی تخصص خود خارج شود تا داده های پزشکی را با نتایج زیست شناسی ساختاری ترکیب کند تا بتواند تغییرات احتمالی در درمان را که به طور بالقوه می تواند جان انسان های بیشتری را نجات دهد، پیشنهاد دهد.

دکتر ایوان شابالین، نویسنده ی اول این مقاله ی جدید، افزود: کار با این تیم بین رشته ای و مشاهده ی چگونگی تحقیق ما در علوم بنیادی، برای نجات جان افراد در همه گیری کنونی بسیار ارزشمند است.

دگزامتازون و COVID-19

برای اولین بار، پرفسور Minor و همکارانش نشان دادند که دقیقاً چطور آلبومین سرمی به دگزامتازون متصل می شود تا دارو را در بدن توزیع کند.

محققان گزارش دادند: آلبومین سرمی به همان روشی که به هورمون تستوسترون متصل می شود، به دگزامتازون متصل می شود و این نشان می دهد که این دو می توانند با یکدیگر رقابت کنند. مردان بیشتری نسبت به زنان در اثر COVID-19 می میرند و سطح پایین تستوسترون نیز قبلاً با نتایج بدتری همراه بوده است.

نویسندگان این تحقیق فرض کردند که سطح بالای دگزامتازون ممکن است با رقابت در همان سایت دارویی در آلبومین، بر انتقال تستوسترون تأثیر بگذارد.

آلبومین سرمی، همچنین از یک جایگاه برای اتصال به چندین داروی ضد التهاب غیراستروئیدی رایج استفاده می کند، بنابراین ممکن است لازم باشد پزشکان برای تصمیم گیری در مورد برنامه های درمانیCOVID-19 ، تجدید نظر کنند.

محققان می گویند که نمی توان اثربخشی دگزامتازون را به آسانی با افزایش دوز دگزامتازون برای بیماران دیابتی یا بیمارانی با سطح پایین آلبومین سرمی، بهبود بخشید. دگزامتازون زیاد می تواند مضر باشد و یا با عوارض جانبی ناخواسته ای همراه باشد.

محققان می گویند: برای تعیین بهترین دوز در جمعیت های مختلفی از بیماران، به ویژه در افراد دیابتی یا بیمارانی با سطح پایین آلبومین سرمی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برای درک بهتر نقش آلبومین سرمی در COVID-19، محققان داده های 373 بیمار در بیمارستانی در ووهان چین که بسیاری از موارد شدید این بیماری را درمان می کند، تجزیه و تحلیل کردند. دانشمندان دریافتند بیمارانی که فوت کرده اند نسبت به کسانی که زنده مانده اند، میزان آلبومین کمتری داشته اند.همچنین کسانی که جان خود را از دست دادند، قند خون بالاتری داشتند. این نتیجه گیری با نتیجه گیری محققان مبنی بر اینکه قند خون بالا می تواند بر توانایی آلبومین سرم در حمل محموله ها تأثیر بگذارد، هم راستا بود.

پرفسور Minor، گفت: به منظور پاسخ سریع به چالش ها و تهدیدهای پزشکی در حال ظهور مانندCOVID-19، ما باید داده های پزشکی را در زمینه ی سایر نتایج in-vitro و in-vivo تجزیه و تحلیل کنیم، پنج سال پیش، من درExpert Opinion in Drug Discovery  نوشتم که استفاده از پیشرفتهای اخیر در روشهای بیوشیمیایی، طیف سنجی و بیوانفورماتیک ممکن است انقلابی در کشف دارو ایجاد کند، البته فقط وقتی این داده ها با سیستمهای مدیریت موثر داده ها، ترکیب و تحلیل شوند. مدیریت کامل و دقیق داده ها برای توسعه ی روش های آزمایشی قوی و قابل تکرار، بسیار مهم است. این ارزیابی هنوز معتبر است اما به وضوح روشن است که پیشرفت کافی در این زمینه حاصل نشده است، زیرا هنوز به عنوان یک چالش بزرگ برای علوم پزشکی شناخته نمی شود.

پرفسور Dariusz Brzezinski،عضو این تیم، افزود: تا زمانی که واکسن یا داروهای جدید به طور گسترده در دسترس نباشد، ما باید از داروهایی که می دانیم می توانند در مبارزه با COVID-19 به بیماران کمک کنند، بهترین استفاده را ببریم.

منبع:

Shabalin, I. G., et al. (2020) Molecular determinants of vascular transport of dexamethasone in COVID-19 therapy. IUCrJ. doi.org/10.1107/S2052252520012944.

https://www.news-medical.net/news/20201023/Dexamethasone-drug-may-not-benefit-COVID-19-patients-with-diabetes-or-low-albumin-levels.aspx